کرم مرطوب‌کننده بایومارین
نوشته شده توسط : ismaeil sahab

 بعد از کرم روز، کرم مرطوب‌کننده و حدود 20 دقیقه بعد، کرم ضدآفتاب باید زده شود.

بسیاری از پزشکان متخصص پوست و مو معتقدند هیچ کرمی برای پوست موثر نیست مگر اینکه ممتد و با دقت مصرف شود در غیر این صورت هیچ کرمی با یک بار مصرف‌ معجزه نمی‌کند. یکی از روش‌های مراقبت از پوست، استفاده از کرم‌های روز و شب است اما سوال‌های زیادی در مورد آنها وجود دارد. با دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مورد اینکه اصلا از چه زمانی و از چه سنی باید مراقبت‌های پوستی را شروع کنیم، گفت‌وگو کرده‌ایم.

https://www.digikala.com/brand/pantene/

پوست ما چرا و چگونه پیر می‌شود؟
پوست به‌طور طبیعی به مرور زمان و با افزایش سن دچار تغییراتی می‌شود که بخشی از آن خارج از اراده و به دلیل طبیعت انسان است و برخی مربوط به وضعیت زندگی و عواملی مثل آب‌وهوا، شرایط فرد مانند بیماری‌ها و استرس‌های عصبی است. صدمه‌هایی هم که به پوست وارد می‌شود، روی جوانی و سلامت آن تاثیرگذار است که مهم‌ترین این صدمه‌ها نورآفتاب است. ضربه‌ها، خراشیدگی‌ها و زخم‌ها، سرما و گردوغبار و شن نیز به پوست آسیب می‌زنند. استفاده از کرم‌های زیبایی و آرایشی غیراستاندارد و تغذیه بد هم از قدرت حفاظتی پوست می‌کاهند. اوج جوانی و شادابی پوست در 25سالگی است. از این سن به بعد، ساخت‌وساز کلاژن به تدریج کم و چین‌وچروک پوست یا پیری فیزیولوژیک آغاز می‌شود. حالا اگر صدمه‌ها و عوامل خطرزای بیرونی بیشتر و مراقبت کمتر باشد، این روند سریع می‌شود مخصوصا از 50 سالگی به بعد که هورمون استروژن که در کلاژن‌سازی نقش بسزایی دارد، ناگهان متوقف می‌شود.

چطور می‌شود جلوی این روند پیری پوست را گرفت؟
فقط با انجام مراقبت‌های پوستی و پرهیز از عوامل صدمه‌زا می‌توان جلوی این تغییرات را گرفت یا روند آن را الانزا کندتر کرد. رسیدگی به پوست ضروری است و یکی از راه‌های آن استفاده از کرم‌های روز و شب است.

این کرم‌‌های روز و شب چگونه از پوست مان محافظت می کنند؟
پیش از تعریف کرم‌ روز و شب باید بگوییم که استفاده صرف این کرم‌ها بدون داشتن شیوه زندگی سالم نمی‌تواند مانع بروز آسیب‌ها و چروک پوست شود. کسی که به مصرف موادقندی زیاد، خوردن غذاهای چرب و شیرین، مصرف زیاد و بیش از حد شیر، سیگارکشیدن (به دلیل تنگی عروق و گردش ناکافی خون در پوست) و نوشیدن الکل که روی عروق و کبد تاثیرگذار است عادت دارد، زندگی‌اش پراسترس است و با بدخوابی و انجام ندادن فعالیت‌های جسمی و ورزش زندگی می‌کند و قصد تغییر این شیوه را ندارد، نباید انتظار داشته باشد کرم‌ها چین ‌و چروک زودرس پوست و زمینه‌های مستعد برای صدمه‌های پوستی را از بین ببرد. از طرفی قرارگیری مستمر در زیر نورآفتاب مهم‌ترین عامل پیری پوست است. ضمن اینکه می‌توانیم این علت‌ها را تا حدی تعدیل کنیم، می‌توانیم از کرم‌های محافظ نیز استفاده کنیم.

تذکر بجا و مهمی بود. حالا لطفا از ترکیب‌های کرم روز و شب بفرمایید.
کرم شب ، کرم محافظی است که ترکیب‌های مختلفی از جمله اسید هیالورونیک، آلفا هیدروکسی‌اسید و ویتامین C دارد. این ترکیب‌ها روی کلاژن‌سازی پوست تاثیر می‌گذارند و کلاژن‌سازی را افزایش و تخریب آن را کاهش می‌دهند. کرم‌های شب به این علت باید در شب استفاده شوند که در برابر نورآفتاب کم‌تاثیرند. البته فقط در برابر نورخورشید، نه لامپ‌های معمولی خانه بنابراین می‌توان نیم‌ساعت قبل از خواب آنها را استفاده کرد.

کرم ‌روز چطور؟
کرم‌ روز هم تقریبا همان ترکیب‌ کرم ‌شب را دارد با این تفاوت که این کرم را می‌توان زیر نورخورشید و هنگام بیرون رفتن از خانه هم استفاده کرد. مواد موجود در آن در برابر نور آفتاب حساسیت ایجاد نمی‌کند. این کرم هم مانع جلوگیری از تخریب کلاژن می‌شود. البته کرمی که برای صورت استفاده می‌شود، با کرمی که برای دور چشم استفاده می‌شود، متفاوت است. دور چشم، پوست بسیار نازکی دارد و اگر کرم ‌روز یا شب دور چشم مالیده شود، جذب پوست می‌شود و صدمه ایجاد می‌کند.

استفاده از کرم ‌روز برای حفاظت از پوست در برابر چروکیدگی و پیری الزامی است یا مرطوب‌کننده برای پوست کافی است؟
کرم ‌روز اولین کرمی است که بلافاصله پس از بیدارشدن و شستشوی پوست بایداستفاده کرد ولی اگر کسی بخواهد از پوست خود واقعا مراقبت کند، نباید به این کرم اکتفا کند و بعد از آن باید کرم‌های دیگری مصرف کرد. خشکی پوست در پیر و چروک‌شدن پوست اثر دارد. علت این خشکی چه افزایش سن و عوامل طبیعی باشد و چه عوامل محیطی یا عوامل ژنتیکی باید مرطوب‌کننده به کار برد. همه باید مرطوب‌کننده بزنند.

پس کرم مرطوب کننده خیلی مهم است؟
بله، کرم مرطوب‌‌ کننده به پوست رطوبت می‌رساند و باید بیش از یک بار در روز استفاده شود. حتی اگر کسی پوست چربی دارد و سنش زیر سن یائسگی است نیز باید از کرم‌های مرطوب‌کننده بدون ‌چربی استفاده کند ولی بعد از یائسگی که از چربی پوست کاسته می‌شود، مرطوب‌کننده باید از نوع چرب باشد. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب نیز ضروری است، چه در هوای آفتابی و چه در هوای ابری و بارانی.

ضدآفتاب را چه زمانی باید استفاده کرد؟ قبل یا بعد از کرم‌ روز؟
بعد از کرم روز، کرم مرطوب‌ کننده و حدود 20 دقیقه بعد، کرم ضدآفتاب باید زده شود.

از چه سنی باید از این کرم‌ها استفاده کرد؟
اگر فردی بخواهد واقعا از پوست خود به خوبی محافظت کند، بهترین سن شروع استفاده از این کرم‌ها 25 سالگی به بعد است اما از سنین 27تا30 سالگی مصرف کرم‌شب و مرطوب‌کننده و ضد‌آفتاب بهترین تاثیر را دارد. بعد از یائسگی نیز حتما باید کرم‌ روز استفاده شود. در حال حاضر کرم‌های روزی ساخته شده است که هم مرطوب‌کننده دارد و هم ضدآفتاب اما این کرم‌ها تاثیر کرم‌های جداگانه و تک را ندارند. مثل کرم‌ پودر و پنکیک‌هایی می‌ماند که روی آنها «حاوی ضد‌آفتاب» هم نوشته شده است و به‌هیچ‌وجه تاثیر استفاده جداگانه از ضدآفتاب را ندارند و برای زمان‌های کوتاه تاثیر دارند.

پوست افرادی که از کرم‌های روز و شب استفاده می‌کنند، واقعا با کسانی که فقط از ضدآفتاب استفاده می‌کنند، تفاوت دارد؟
بله، مطالعه‌های انجام شده روی صورت دوقلوها نشان داده است، قلی که منظم، دقیق و مستمر از این کرم‌ها استفاده می‌کند، به‌وضوح چند سال جوان‌تر از قل دیگر خود به نظر می‌رسد. نکته مهم دیگر این است که این کرم‌ها را حتما باید با نظر پزشک مصرف کرد. پزشک با توجه به نوع و رنگ پوست، بیماری‌ها و عوامل دیگر کرم مناسب را توصیه می‌کند.

ماسک قبل از آرایش میهمانی و عروسی
سلامت و زیبایی پوست برای خانمها همیشه مهم است و اغلب آنها دوست دارند که در مهمانی ها و مجالس، پوستی صاف و درخشان داشته باشند. پوست صورت مهم ترین بخش از زیبایی چهره هر شخص است و اگر پوست خوبی نداشته باشید، به طور یقین زیبایی شما آنطور که باید دیده نمی شود. بنابراین قبل از آرایش باید به فکر پوست خود باشید. در این بخش از نمناک چند ماسک صورت قبل از آرایش را که تاثیر فوق العاده ای بر روی پوست صورت می گذارید ، برای آماده کردن پوست ارائه کرده ایم.

گذاشتن ماسک قبل ازآرایش اهمیت بسیاری دارد. یک ماسک خوب علاوه بر تغذیه پوست توسط ویتامین ها، پوست را پاکسازی و سم زدایی می کند، همچنین با آبرسانی از پیری زودرس جلوگیری می کند.

برای استفاده از ماسک ابتدا باید نوع پوست خود را مشخص کنید. مثلا افرادی که پوست آنها خشک است از ماسک های آبرسان و مرطوب کننده استفاده می کنند و افرادی که دارای پوست چربی هستند، باید از ماسکهای پاک کننده چربی اضافه استفاده نمایند.

ماسک های طبیعی و خانگی از مواد طبیعی تهیه می شوند بنابراین عوارض خاصی را در پی نخواهند داشت. قبل از استفاده از ماسک ها، باید صورت خود را از هر نوع آلودگی و آرایشی توسط آب و پاک کننده های مرغوب تمیز کنید و سپس به آرامی صورت خود را خشک نمائید.

ماسک قبل ارایش

انواع ماسک های قبل از آرایش
برای استفاده از ماسک قبل از انجام آرایش می توان نوع لایه بردار و یا ضد چروک که موجب زیبایی و جوانتر شدن پوست می شوند را انتخاب نمود. برای داشتن نتیجه بهتر پس از شستشوی صورت، پوست خود را بخور دهید تا منافذ پوست باز شود و مواد مغذی به راحتی جذب پوست گردد.

ماسک سفیده تخمه مرغ:
در مهمانی ها برای داشتن پوستی شاداب و زیبا از یک ماسک نشاط بخش استفاده کنید ، ماسک سفیده تخم مرغ مانند یک لیفتینگ موقت عمل می کند، زیرا سفیده تخم مرغ حالت چسبندگی دارد و علاوه بر شفافیت پوست، جوش های صورت را نیز ترمیم می کند. این ماسک را با قلم موی نرم روی صورتتان بزنید و . بعد از نیم ساعت این ماسک وقتی کاملا جذب وخشک شد پوست را ابتدا با آب ولرم وسپس حتما با آب سرد وخنک بشویید.

مواد لازم

1 عدد سفیده تخم مرغ
2 قاشق غذاخوری آب لیمو
مواد لازم را با یکدیگر مخلوط کرده و با یک قلم مو روی صورت بزنید یک عدد سفیده تخم مرغ را با دو قاشق آبلیمو تازه مخلوط نموده و بعد از هم زدن روی پوست صورت تمیز خود بزنید ، فقط مراقب باشید این ماسک را اطراف چشم و روی جراحت یا بریدگی یا جوش های سرباز استفاده نکنید. بعد از خشک شدن این ماسک روی صورت و گذشت نیم ساعت ، صورت را با آب ولرم بشوئید تا مواد از روی پوست چاک شوند. سپس با آب سرد شستشو داده و صورت را خشک کنید .بعد از ماسک، صورت خود را با کرم آب رسان مرطوب کنید.

سفیده تخم مرغ

ماسک عسل و روغن بادام:
افرادی که پوست آنها خشک است می توانند قبل از آرایش از ماسک عسل استفاده کنند. عسل با خاصیت حفظ رطوبت مانند یک مرطوب کننده فوق العاده عمل می کند ، همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که آن را تبدیل به یک ماده ضد جوش بسیار عالی کرده است. عسل ماده ای ملایم است به همین دلیل برای پوست های حساس نیز مناسب است با اضافه کردن مواد دیگر به آن می توان چربی بیش از حد یا تیرگیپوست را نیز برطرف کرد.

مواد لازم

2 قاشق غذاخوری عسل
1 قاشق غذاخوری روغن بادام
مواد لازم را با یکدیگر مخلوط کرده و پوست را با آن ماساژ دهید. سپس با گذشت 20 دقیقه صورت را شستشو دهید. این ماسک موجب لطافت و زیبایی پوست قبل از آرایش می شود.

ماسک خیار و گلاب:
رای شادابی پوست و رفع خستگی چهره، ماسک خیار و گلاب انتخاب فوق الهاده ای است. این ماسک با تنظیم pH اپیدرم و رطوبت رسانی به پوست منجر به رفع خستگی از چهره می شود. همچنین برای شفاف سازی پوست، از بین بردن جوش ها و جای جوش ها، درمان آفتاب سوختگی و ... تاثیر بسیار زیادی دارد .

دو روش برای تهیه این ماسک وجود دارد
مواد لازم

خیار رنده شده
2 قاشق غذاخوری گلاب
روش اول
مواد لازم را با یکدیگر مخلوط کرنید. سپس دو عدد پد پنبه ای را به مدت دو ساعت درون این ترکیب قرار دهید. این ترکیب باید درون یخچال و یا فریزر و در یک ظرف در بسته نگهداری کنید. بعد از خارج کردن ماسک از یخچال یا فریزر، پد ها را روی محل لک های صورت یا جای جوش ها به مدت 20 دقیقه قرار دهید. سپس صورت خود را با آب سرد یا ولرم شستشو دهید.

روش دوم

گلاب را با مقداری آب خیار ترکیب کرده و پوست صورت را با آن ماساژ دهید. ماسک خیار تاثیر بسیار زیادی در درخشش و جذابیت پوست دارد و برای آماده کرد پوست برای آرایش بسیار مفید است.

خیار

ماسک ماست:
ماست به تنهایی می تواند به عنوان نرم کننده پوست صورت مورد استفاده قرار گیرد. کمی ماست را به صورت خود بزنید و بعد از گذشت 20 دقیقه پوست را شستشو دهید . این ماسک یکی از بهترین ماسک ها برای قبل از آرایش است.

ماسک ماست و جوانه گندم:
پوست شفاف و با طراوت را می توان توسط ماسک جوانه گندم و ماست بدست آورد. این ماسک دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت صورت است. علاوه بر این لایه بردار خوبی نیز می باشد.ماسک ماست و جوانه گندم حاوی فسفر، روی، آهن و اسید فولیک، کلسیم، ید و منیزیوم و … و ویتامین‏های A و B و 1 و 2 B و 12 B E و 1 E است که موجب تازگی و جوانتر شدن پوست می شود و از چین و چروک موجود در آن به تدریج کم می شود.

مواد لازم

مقداری ماست
پودر جوانه گندم
چند قطره عسل
به مقدار کم آب لیمو
مواد لازم را با هم مخلوط کرده و به مدت 20 الی 30 دقیقه روی پوست قرار دهید . سپس صورت خود را به آرامی بشوئید.

پاکسازی پوست با گلاب یا شیر
برای پاکسازی صورت می توان از گلاب استفاده کرد. این ماده یکی از معجون های زیبایی و قابل اهمیت است و در اکثر ماسک های خانگی صورت رد پایی از گلاب می باشد زیرا خاصیت پاکسازی فوق العاده ای دارد. برای این منظور کافی است قبل از آرایش با پنبه ای آغشته به گلاب، خرید محصولات بایومارین از الانزا به آرامی تمامی نواحی صورت را ماساژ دهید. بعد از 20 دقیقه ، پوست خود را با آب سرد شستشو دهید. به جای گلاب از شیر خام نیز می توان استفاده نمود . شیر خام نیز مانند گلاب یک پاک کننده طبیعی شگفت انگیز برای پوست است.

ماسک موز برای پوست مستعد آکنه
یک عدد موز پوره شده
نصف قاشق چایخوری جوش شیرین
نصف قاشق چایخوری زردچوبه
اگر صورت شما آکنه خفیف تا متوسط دارد این ماسک را می توان در برنامه معمول خود بگنجانید. موز سرشار از ویتامین A است که علاوه بر تقویت گردش خون ،به تمیز شدن منافذ پوستی کمک می کند. زردچوبه باکتری های ایجاد کننده آکنه را از بین می برد و جوش شیرین موجب جذب چربی اضافی روی پوست می شود.

مواد لازم را با یک دیگر مخلوط کنید تا خمیری نرم به دست آید. سپس این خمیر را به مدت 20 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. بعد از گذشت این زمان ، صورت را با آب ولرم شستشو داده و خشک کنید.

موز

ماسک خیار ، برای پوست های زبر
این ماسک با خاصیت خنک کنندگی که دارد، قرمزی پوست را کم می کند و بوی بسیار خوبی دارد. علاوه بر این موجب لایه برداری پوست و نرم شدن آن می شود.

نصف عدد خیار
یک چهارم لیوان شیر
یک قاشق غذاخوری عسل
یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای
خیار را رنده کرده و بقیه مواد را به آن اضافه کنید. این ماسک را به مدت 15 دقیقه روی پوست صورت قرار دهید. سپس پوست را در ابتدا با آب ولرم و بعد با آب سرد شستشو دهید. این ماسک با نرم تر کردن پوست باعث بهتر قرار گرفتن کرم پودر بر روی صورت می شود.

ماسک جو دوسر برای پوست چرب
نصف فنجان جو دوسر پخته شده
یک عدد تخم مرغ
یک قاشق غذاخوری آب لیمو
مواد لازم را با هم مخلوط کنید، این ترکیب را به مدت 20 دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید. سپس صورت خود را به آرامی شستشو بدهید.

اسید موجود در آب لیمو برای از بین بردن چربی اضافی و سلولهای مرده پوست بسیار مفید است و جو دوسر موجب تسکین پوست می شود، همچنین باعث از بین رفتن لکه های قرمز روی پوست خواهد شد.

 منبع: نمناک





:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: